Ένα μεγάλο μέρος της δυτικής ζωής στήνεται ακόμη με φόντο το σκηνικό της αποπομπής μας από ένα φανταστικό παράδεισο και την αίσθηση ότι τα πράγματα θα μπορούσαν να είναι πολύ καλύτερα αν αυτό δεν είχε συμβεί.
Κατά βάθος, αποδίδουμε την πτώση μας στην ανθρώπινη αδυναμία και αποτυχία. Ο σκοπός της ύπαρξής μας παραμένει η μάχη ενάντια στο προπατορικό αμάρτημα και οι άνθρωποι λαχταρούν να φτάσει ο καιρός που όλοι θα συγχωρεθούν, θα τους επιτραπεί η είσοδος σε μια ουράνια κατοικία και θα ανταμειφθούν για τη σκληρή δουλειά τους πάνω στη γη.
Ο μύθος αυτός είναι ακόμη εγγεγραμμένος στη μνήμη μας και μας ωθεί σε μικρά και μεγάλα επιτεύγματα, αλλά και στην καλύτερη συμπεριφορά που μπορούμε να επιδείξουμε. Αναζητάμε τη λύτρωση και προσδοκούμε θετικά αποτελέσματα όταν βάζουμε τα δυνατά μας, ελπίζοντας να έρθουν αργότερα καλύτερες εποχές, είτε σ αυτή τη ζωή είτε μετά το θάνατό μας
art : Gilbert Garcin |
Αυτό που φαίνεται συχνά να ξεχνάμε, είναι ότι στον πολιτισμικό μας μύθο, αυτή η ατελείωτη πάλη είναι το αποτέλεσμα της ανικανότητας του Αδάμ και της Εύας να αντισταθούν στον πειρασμό.
Όχι όμως στον πειρασμό της εξαίσιας απόλαυσης, αλλά στον πειρασμό να υποκύψουν σε μια φυσική περιέργεια και να δοκιμάσουν τον καρπό από το δέντρο της γνώσης. Η έξοδός τους από τον Παράδεισο σχεδιάστηκε επιδέξια από το πλανερό ερπετό, το οποίο τους υπενθυμίζει ότι μπορούν να επιλέξουν να φάνε τον απαγορευμένο καρπό. Και έτσι, πήραν ακριβώς αυτό που ζητούσαν: έξω από τον Κήπο της Εδέμ, έμειναν έκθετοι στην άμεση γνώση των έμφυλων διαφορών τους, στα συναισθήματα της ντροπής, της μετάνοιας και της ενοχής, και στην επίγνωση της διαφοράς ανάμεσα στη ζωή και στο θάνατο. Αντιμετώπισαν τον ανθρώπινο πόνο, το μόχθο, τη σύγκρουση και την υπευθυνότητα.
Κι έτσι ξεκινάει η ανθρώπινη ιστορία και ο πολιτισμός, μέσα στον πόνο.
Γιατί, έξω από τον Κήπο της Εδέμ, πρέπει να επιβιωσουμε βασιζόμενοι στις δικές μας δυνάμεις και στον ιδρώτα του προσώπου μας. Μόλις οι άνθρωποι ήρθαν στον πραγματικό κόσμο, έπρεπε να μάθουν να επιβιώνουν και να διαφυλάσσουν όσα μάθαιναν, για να τα μεταφέρουν στην επόμενη γενιά.
Έπρεπε επίσης να μάθουν να υποφέρουν.
Ακριβώς επειδή χρειάστηκε να αντιμετωπίσουμε όλα αυτά τα υπαρξιακά προβλήματα για πολλές χιλιάδες χρόνια, αναπτύξαμε διάφορους δημιουργικούς τρόπους επιβίωσης. Και αυτή η ίδια η εφευρετικότητα οδήγησε τελικά σ΄ένα νέο παγκόσμιο σύστημα αξιών και σ΄ένα νέο σύνολο πεποιθήσεων, αυτό της επιστήμης και της τεχνολογίας, αλλά καιστην επακόλουθη εκβιομηχάνιση και τον καταναλωτισμό. Όλα αυτά, προέρχονται από την ίδια επιθυμία να μειώσουμε τον πόνο και να πετύχουμε έναν ευκολότερο τρόπο ζωής χρησιμοποιώντας την εφυία μας. Η έμφαση πλέον δίνεται σταθερά στην ανθρώπινη ικανότητα για γνώση και κατανόηση, καθώς και στην επιθυμία για επιτυχία και ανταγωνισμό.
Στα τέλη το 19ου αιώντα η δαρβινική εξελικτική θεωρία, παρήγαγε -επιτέλους- έναν εναλλακτικό μύθο για τη δημιουργία, κατάλληλο γι αυτή τη νέα θρησκεία. Ένα μύθο , που ταιριάζει με το νέο πνεύμα της αισιοδοξίας και της πεποίθησης για τη μεγαλειώδη ικανότητα της ανθρωπότητας για επιστημονική παρατήρηση και τεχνολογική επιτηδειότητα.
Είμαστε προϊόν της εξέλιξης.
Η θεωρία για τη Μεγάλη Έκρηξη, προϊόν της φυσικής των αρχών του 20ου αιώντα, πρόσφερε ταυτόχρονα το απαραίτητο κοσμολογικό σκηνικό στις νέες ιδέες, και επομένως οι συνθήκες ήταν έτοιμες για μια γενική επισκευή της κυρίαρχης ιδεολογίας μας.
Emmy van Deurzen , aπό το "Η ψυχοθεραπεία και η αναζήτηση της ευτυχίας"
εκδ. Κοντύλι
H Emmy van Deurzen είναι συμβουλευτική ψυχολόγος, ψυχοθεραπεύτρια και φιλόσοφος.
Είναι σε παγκόσμιο επίπεδο κορυφαία στον χώρο της υπαρξιακής ψυχοθεραπείας και έχει εγκαθιδρύσει την υπαρξιακή θεραπεία στη Βρετανία.
Ίδρυσε, διηύθυνε και ανέπτυξε τόσο το Regent’s College School of Psychotherapy and Counselling όσο και το New School of Psychotherapy and Counselling (ΝSPC) στο Λονδίνο. Συνεργάζεται ως καθηγήτρια με το Middlesex University για το οποίο διευθύνει δύο μεταπτυχιακά και δύο διδακτορικά προγράμματα στο NSPC. To 1988 ίδρυσε την Society for Existential Analysis (SEA) καθώς και το επιστημονικό περιοδικό Journal of Existential Analysis. Είναι συνιδρύτρια του International Collaborative of Existential Counsellors and Psychotherapists (ICECAP). Υπήρξε επίσης η πρώτη πρόεδρος του United Kingdom Council for Psychotherapy.